Spring over hovedmenu

Fandt fire nye medarbejdere på en dag

DEAS manglede medarbejdere og ville gerne tage samfundsansvar. I forbindelse med et jobmatcharrangement ansatte virksomheden fire ukrainske ansøgere.

Da dørene til jobmatcharrangementet i DGI-byen i København 7. juni blev åbnet, var DEAS en af de virksomheder, som stod klar til ansætte nye medarbejdere. DEAS udlejer og driver ejendomme – og ikke mindst de tilhørende grønne arealer – og havde derfor brug for at ansætte medarbejdere "med grønne fingre", som driftsleder Jesper M. Jensen siger.

Ligesom andre virksomheder har DEAS haft vanskeligt ved at rekruttere nye medarbejdere. Ikke mindst i sommerhalvåret er der mangel på gartnere.

"Jobmatcharrangementet var både en god sag og en god chance for at finde gode medarbejdere. Vi tog derind i god tid og fik en bod, og da snoren blev klippet, vrimlede det ind med mennesker. Jeg fik talt med mange ansøgere på kort tid", fortæller driftsleder Jesper M. Jensen.

Ansøgere havde CV med

"Mange havde et CV med. De havde på forhånd haft adgang til en jobbeskrivelse, som jeg havde skrevet og oversat til ukrainsk ved hjælp af Google Translate, og som ansøgerne spurgte ind til på engelsk og tysk – nogle af dem med hjælp fra tolke", fortæller Jesper M. Jensen.

Ud af 40-50 ansøgere endte han med at ansætte fire nye medarbejdere i alderen 25-55 år. Alle med relevante erfaringer og to af dem med relevant uddannelse.

Nye medarb. i DEAS
Dasha, Konstantin, Alexander og Maya forrest. (Foto: DEAS)

"En af DEAS' kerneværdier er at vise omsorg for den verden vi lever i. Vi ønsker at gøre en forskel og hjælpe, hvor vi kan. Derfor var det et arrangement og et jobmatch, der forenede det bedste fra alle verdner", fortæller René Steffensen, director for Facility Service hos DEAS.

Midlertidigt skattenummer

DEAS er en stor virksomhed med over 1.000 ansatte og har dermed også en HR-funktion med mulighed for at prioritere at få papirarbejdet på plads i en fart. Ukrainere må tage arbejde i Danmark, så snart de har søgt opholdstilladelse og fået optaget biometri, men de får først et CPR-nummer, når opholdstilladelse er bevilget. For at kunne arbejde, mens de afventer opholdstilladelse, har de brug for et midlertidigt skattenummer for at kunne betale skat, oprette NemId/MitId og få en bankkonto.

Ifølge Jesper M. Jensen er alt dette dog gået forholdsvis nemt og faldt for tre ud af fire nye medarbejdere på plads inden for en uge.

Af de fire nye ukrainske medarbejdere i DEAS er der én, som taler flydende engelsk (og seks andre sprog) mens de øvrige klarer sig med en kombination af beskedne engelskkundskaber og oversætter-apps som eksempelvis SayHi, der kan oversætte både skriftligt og talt sprog i realtid og dermed give følelsen af en direkte samtale.

Positiv oplevelse

For driftsleder Jesper M. Jensen har det været en positiv oplevelse at ansætte de fire ukrainere. Og bevægende.

"Det var lidt overvældende. Jeg har meget af min viden om krigen fra tv, men pludselig står man over for mennesker, der har måttet pakke kufferten og rejse afsted med deres børn. Men trods det, der er sket, er de meget motiverede for at søge arbejde. Det tager jeg hatten af for. Jeg har fået medarbejdere, som er stabile, venlige og glade. Selvom de står i en ulykkelig situation, strålede deres øjne den første arbejdsdag, når de fik udleveret deres arbejdstøj", siger han.